Tidligere i vinter skrev vi om motorhavari og tekniske utfordringer med Shalom-båten. Første uken i januar fikk vi levert en etterlengtet og dyr pakke fra Nogva motorfabrikk i Norge, og nå er motoren så godt som totaloverhalt. Jeg har ikke mye greie på motorer, men jeg har forstått så pass at det er en relativt krevende og omfattende operasjon gutta har gjennomført. Nøkkelpersonen er en dyktig mekaniker fra et av de større verftene i byen. Han er en fin kristen, gift med Simone som underviser søndagsskole sammen med Guro. Han har ofret stort sett det som er av kvelder og helger etter jul, og det nesten uten betaling.
Men våre egne folk har også gjort en kjempejobb. En stor takk til vår faste mekaniker, Willy, koordinatoren for drift av båen, Mr Alfred, og volontøren vår fra Hald, Kjetil Olsen, som alle har bidratt på hver sin måte.
I tillegg til motoroverhaling har vi gjort følgende:
Pusset, malt og lakket hele båten utvendig. Overhalt det mekaniske styresystemet til roret. Reparert og skiftet ut ødelagt treverk i roret. Behandlet skadedyrangrep på skroget. Laget nye og bedre "hyller/fester" til motorbatteriene. Laget nye beskyttelsespresenninger til livbåtene. Laget ny tetningsduk og pakning rundt masten. Reparert vannlekkasje i ferskvannstanken. Reparert ferskvannspumpen. Reparert en feil i tenningslåsen som gjorde at man ikke kunne stanse motoren med nøkkelen. Renset dieseltanken. Gjennomført rutinemessig kontroll av livbåtene.
Vi har en stor båt, men det årlige vedlikeholdsbudsjettet er bare 25.000,- kroner. Det er for lite. Likevel er det utrolig hvor mye mannskapet klarer å få gjennomført innenfor disse budsjettrammene. Båten er på tokt ca 100 dager i året, og de klimatiske forholdene tærer enormt på treverk, maling, lakk, tau, segl og det som er. Vi håper vedlikeholdsbudsjette kan utvides i 2010!
No comments:
Post a Comment