Fakta om Shalom-båten

  • Shalom-båten ble innviet i august 2004 med tanke på diakonalt og evangeliserende arbeid på kysten av Madagaskar. Den er bygd etter tegninger av Colin Archer.
  • Besøker en rekke fiskelandsbyer langs 400 km av Mosambikkanalen
  • Har et mannskap på 5 personer
  • Er 12,5 m lang (41 fot) og 4,40m bred.
  • Trenger over 100.000 Nkr i årlig driftsstøtte 
Det har vært livlig båttrafikk til og fra Madagaskar i hundrevis av år. De første innvandrerne fra Afrika og Indonesia kom i enkle farkoster. Senere kom arabiske og europeiske handelsskuter. De første nordmennene som gikk i land på Madagaskar var sannsynligvis sjørøver. En har blant annet funnet navnet Lofthus i gamle papirer. - Men fra og med 1866 kom også mange norske misjonærer sjøveien, med blant annet misjonsbåtene Elieser og Paulus.
I 2004 ble det skrevet ny misjonshistorie. Da ble fredsskuta ”Shalom” sjøsatt i havnebyen Mahajanga etter over to års byggearbeid. Gamle tegninger av Colin Archer hadde blitt tilpasset lokale behov. Skroget ble bygget av elever og lærere på en båtbyggerskole lokalt. Og hele 3 dugnadsgrupper fra Norge tok ansvar for interiørarbeid og montering av diverse utstyr.

Båten drives av prosjektet Shalom innen Den Gassisk Lutherske Kirke (FLM) og i samarbeid med Det Norske Misjonsselskap (NMS). En rekke fiskelandsbyer blir besøkt langs kyststripen ved Mosambikkanalen. Landsbyene ligger til dels svært avsides og langt fra allfarvei. Skolearbeid, helseomsorg, jordbruksveiledning, brønnboring, evangelisering og menighetsbygging skjer i kjølvannet av båten. Båten er på tokt 100-120 dager i året. Ca 10 landsbyer står i besøksprogrammet.

Båten har godt navigasjons- og sikkerhetsutstyr. Den har radar, ekkosonder, GPS med kartplotter, VHF, SSB-radio og redningsflåter. Motoren - en 62H Nanni - er levert av Nogva på Sunnmøre. Seilene er produsert av seilmaker Fredrik Brodersen i Lyngør.

Det koster å drive båt. I tillegg til inntekter fra helse- og skoleprogrammet, så gir NMS årlig driftsstøtte på over 100.000 NOK Det vil også være mulig for enkeltperson eller bedrifter å inngå sponsoravtale med Shalom.

FAKTA:

Årsmodell: 2004
  • Lengde: 41 fot ; Bredde: 4,35 meter; Dyptgående: 2 meter
  • Totalvekt: ca 15 tonn; Mastehøyde: 15 meter
  • Maskin: 62 HK Nanni 5.280HE (basismotor: Kubota)
  • Drivstofftank, syrefast stål: 900 liter
  • 2 vanntanker: totalt 1000 liter
Konstruksjon og bygging 
  • Skrogtegning: Båtarkitekt Razafindraibe Etienne (på grunnlag av Colin Archer)
  • Rigg og seil: Seilmaker Fredrik Brodersen
  • Konsulenter: Båtarkitekt Øivind Gulbrandsen
  • Båtbygger Oddvar Tørvolt
  • Interiørsnekker Hillbert Ellingsen
Rigg og seil

  • Storseil 58 m2, hvit dacron, Doyle Lyngør
  • Fokk 23 m2, hvit dacron, Doyle Lyngør
  • Klyver 30 m2, hvit dacron, Doyle Lyngør
  • Toppseil 20 m2, hvit dacron, Doyle Lyngør
  • Liten klyver 10 m2, hvit dacron, Doyle Lyngør
  • Blokker Materiale: eik
  • Beslag Galvanisert, Doyle Lyngør
Navigasjon

  • GPS m/kartplotter, Simrad CE30
  • Radar, Furuno 1712
  • Mastmontert radarreflektor
  • Værfax, Target HF3
  • Kompass
  • Ekkolodd, Furuno LS-6100
  • Fremoverseende ekkolodd, FLS Echopilot Sonar Silver
  • Vindinstrument, Nasa Clipper
  • Kikkert, gummiarmert
  • Loggbok
  • Signalhorn
  • Skipsklokke
Samband

  • VHF, Shipmate RS 8300; Mastmontert antenne
  • SSB-radio, Yaesu FT600 HG / FC-800 Automatic Tuner; Akterstangantenne
  • Satelittelefon, Motorola Iridium; Maritim mastantenne
Nødutstyr

  • Zodiak, Valiant D-250; Påhengsmotor, 4 Hk Yamaha
  • Redningsbøye
  • Livvester
  • 2 stk brannslokningsapparater
  • Drivanker
  • Lynavleder
  • Redningsline
  • Nødraketter og nødrøksignalboks
  • Minialarm
Elektrisk opplegg - apparater
  • 12 volt; 4 batterier a 115 amp.timer; 2 startbatterier a 75 amp.timer
  • 2 solcellepaneler a 75W
  • 2 kontrollpaneler, Tranberg
  • 120W inverter for 12V til 220V
Takkel:

  • Forut, 25 kg Bruceanker, 60 meter kjetting, 60 meter 18mm nylontau
  • Akter, 15 kg Danforthanker, 30 meter 16mm nylontau
  • Zodiak, 2,5 kg Foldinganker; 10 meter 10 mm nylontau
  • Quick Ankervinsj
  • 3 fall- og skjøtevinsjer
  • Rullesystem i bronse (furling) 
Annet utstyr
  • Wallas Diesel kokeapparat 1800W
  • Frigoboat kjøleskap
  • Fryser m/ R134A kompressor (minus 30 grader)
  • Jabsco spyletoalett
  • Hydraulisk styreanlegg, Rolls Royse JR1.60-sylindere og HO50-styrepumpe
Arild M. Bakke, Mahajanga 20.03.04 (red. okt 2010)