26 November 2010

Fest i Onara

For litt siden fikk jeg være med på noe fint. Vi var i landsbyen Onara på Madagaskars vestkyst - et sted som ligger så avsides at du ikke ville finne på å reise til uten at Gud kalte deg. Men Onara er ikke glemt av sin skaper, og folket som bor der har nok en spesiell plass i Guds hjerte. Min misjonærkollega og forgjenger, Arild Bakke, har glød i øynene når han forteller om Onara. Den samme trangen til å gjøre noe for denne byen la Gud ned i David, en ung og trofast evangelist som tok med seg kone og barn og flyttet til byen. Selv ble jeg ikke mindre begeistret da jeg besøkte hyttene i palmelunden for første gang for halvannet år siden. Og min entusiasme smittet over på LMF (lærerinnenes misjonsforening) som har gitt pengene til bygging av en ny helsestasjon og en kirke.


Denne søndagen, den 17. oktober, feiret vi gudstjeneste som avslutning på et tre dagers besøk i Onara. Vi hadde inspisert byggingen av den nye klinikken og kirken, og dette ble den første gudstjenesten i den nye kirken. Et enkelt bord med duk ble til alter. Ca 40-50 menn, kvinner og barn satt utover gulvet og gledet seg over begivenheten og Guds godhet. Og for liksom å markere at høsten er moden når Herren sender ut sine folk for å høste, så fikk vi være vitne til at en voksen mann ble døpt etter å ha tatt imot Jesus som sin Herre og frelser! Rakoto heter han, og hans store smil er den takken vi ønsker å sende hjem til dere som på ulikt vis bidrar til arbeidet med å "Gi evangeliet videre" på Madagaskar. Guds veier er uransakelige, og Rakoto er neppe den siste som får møte Jesus i Onara!

No comments:

Post a Comment