07 March 2012

Shalombåten

Vi har lenge tenkt å få skrevet litt om situasjonen rundt den for mange kjente og kjære Shalom-båten. For mange misjonsvenner i Norge har Shalom vært ensbetydende med Shalombåten, og mange har investert mye tid, penger og engasjement i den store Colin Archer skuta som ble bygget i Mahajanga! Vi håper de fleste av dere har fått del i prosessen som gikk i fjor, men her kommer uansett en liten oppsummering.
Det har vært en prosess rundt driften av Shalombåten i flere år. Den har vært et flott redskap i arbeidet til Shalom som fremkomstmiddel til svært avsidesliggende landsbyer langs kysten, men man har dessverre sett i flere år at det ikke er økonomi i Shalom til å drive den. Den har vært svært dyr i drift og vedlikehold og mannskap, ved siden av at man har sett at det ikke er kompetanse her til å vedlikeholde en slik norsk seilbåt og bruke den på beste måte. NMS har gitt store summer til både drift og vedlikehold helt siden den ble bygget, takket være mange av dere Shalom-venners engasjement.  Det har imidlertid hele tiden vært en planlagt nedtrapping av NMS-støtten og tenkt at Shalom selv skulle drifte den. Shalom har ikke funnet måter å skaffe midler på egen hånd, og etter flere års forsøk, måtte man stikke fingeren i jorda og innse at man ikke hadde kapasitet til å ha den. Den ble det store pengesluket fremfor noe annet. Det er leit, men man har ikke funnet annen løsning enn å selge den. 
Det er viktig for oss å minne om at Shalombåten hele tiden har vært et redskap i Shalomarbeidet – ikke et mål i seg selv. Det har derfor vært veldig beklagelig at så mye økonomiske midler har blitt brukt til «middelet» og ikke til målet i seg selv – nemlig Shalomarbeidet ute i landsbyene. I hele 2010 og deler av 2011 var båten ute av drift pga tekniske problemer, og arbeidet gikk sin gang allikevel. Nå bruker man andre måter å komme til landsbyene – det være seg med lokale båter, bil eller helikopter.
Shalom er fortsatt i prosess med å bestemme om man skal kjøpe en annen, lokal båt, eller om man skal basere seg på å leie båt når man trenger det. Selvet salget er blitt delegert til kirkens hovedkontor i Tana, der det er folk med spesialkompetanse på kjøp og salg.
Vær gjerne med å be om at båten må bli solgt for så mye som mulig, og at det må skje i nærmeste fremtid. Hvis det er noen båtinteresserte mennesker i Norge som kan tenke seg å kjøpe Shalom- båten er det bare å si ifra! Kanskje noen har en hemmelig drøm om et seile-eventyr langs Afrikas kyst som kunne gått i oppfyllelse nå?!

No comments:

Post a Comment